fredag 26. april 2013

Gratulerer Bærum! Hva skjer, Asker?

I går hadde jeg gleden av å være med da Bærums ordfører inviterte til fest og offisiell åpning av Bærum Idrettspark. Det er ikke hver dag jeg tar i bruk de store superlativene, men dette var virkelig storslagent. Det er bare å gratulere Bærum kommune med en helt fantastisk storstue for idrett, samtidig som jeg gjør meg noen tanker om idretts- og anleggssatsingen i Asker.

Med totalt 16.000 kvadratmeter til disposisjon og 1000 sitteplasser innendørs blir det god plass til alle. Anlegget er et av nordens største innendørs idrettsanlegg, og rommer en mesterskapshall for friidrett, fotballhall med kunstgress og en flerbrukshall der ulike idretter kan boltre seg. I går var det oppvisningskamp mellom «erkerivalene» Bærum Basket og Asker Aliens, og ellers full aktivitet i alle haller med utøvere fra klubbene i stiftelsen Bærum Idrettspark (IL Tyrving, Hauger FK, Helset IF, Bærum Sportsklubb og IL Jardar). 

Storslått

Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krogh var naturligvis svært stolt i går, og karakteriserte det hele som et eventyr. Det er lett å si seg enig i det. Ideen og drømmene har vært på banen i mange år, men nå kan Bærum tilby ultramoderne treningsfasiliteter til et mangfold av idretter. Likevel var det nok friidrettshallen som imponerte meg mest, en hall som friidrettsforbundet allerede har karakterisert som den beste i Norge. Bærum Idrettspark er et storslått anlegg som jeg er ganske sikker på vil motivere og inspirere flere barn og unge til å begynne med idrett – og da kanskje særlig friidrett. Anlegget bør inspirere også andre – ikke minst i kommune-Norge og da kanskje særlig i nabokommunen i vest, som i denne sammenheng fremstår som litt fattigslig og sliten. 

Se til Bærum
Det mangler ikke på fagre ord om idrettens betydning i Asker, men jeg er ikke sikker på om alle er like imponert når det gjelder trykket i utvikling av tidsmessige anlegg og fasiliteter. For ikke lenge siden hadde jeg gleden av å være med formannskapet i Asker til Stavanger. Noe av formålet var å se på hva de har fått til av idrettsanlegg der borte, og de har utvilsomt fått til mye både i oljebyen og i hele regionen. Nå tenker jeg at det kanskje ikke var nødvendig å dra fullt så langt. Det Bærum har fått til er nemlig både imponerende og svært inspirerende. Se bare: 

  • Ingen private aktører er inne i bildet – prosjektet er fullfinansiert av Bærum kommune. 
  • Kostnadsrammen var på 420 millioner kroner, prislappen ble 100 millioner kroner rimeligere enn budsjettert. 
  • Fra første spadestikk tok det ikke engang to år å få anlegget ferdig. 

Prioriteringer
Som en «kuriositet» kan det nevnes at Asker kulturhus i sin tid kostet 423 millioner kroner (lånefinansiert). Noen «smarte» Høyre-politikere hadde fått for seg at kulturhuset skulle bli gratis (!), men virkeligheten ble som kjent en helt annen. Ikke fikk man inn eksterne leietagere, og frivilligheten i Asker besværer seg støtt og stadig over store kostnader forbundet med å bruke kulturhuset. For eksempel uteblir korpsene pga. kostbar leie. Huset ble aldri den kulturelle storstuen med myldrende liv og stor aktivitet. I Asker øser man også penger over diverse gallerier – og det sågar utenom enhver budsjettbehandling – for å ivareta et tilbud til et relativt smalt og bemidlet publikum. Dessuten bygger man museum for trebåter til en god del millioner kroner.

Folkehelseprosjekt
Jeg gjør meg noen tanker om prioriteringene, men først og fremst gratulerer jeg Bærum som har gjort en gedigen prioritering av idrettsaktivitet. Først og fremst for barn og unge, men ordføreren understreket at alle skal få bruke anlegget. Flere veteranutøvere har allerede kontaktet kommunen. Bærums nye storstue myldrer av liv allerede, og jeg er sikker på at den vil gjøre det i årene fremover. Bærum har gjort et kvantesprang og fremstår som en av landets fremste idrettskommuner, men i bunn og grunn er Bærum Idrettspark et gigantisk folkehelseprosjekt.

Inspirasjon?
Så gjenstår det å håpe at anlegget kan være til inspirasjon for Asker, og at vi kan få satt fortgang på anleggsutviklingen. Her tenker jeg for eksempel på Føyka-utviklingen med matcharena for fotball og ny flerbruksarena (hockey og basketball) på Risenga. Jeg vil også lansere et forslag om utvidelse av Leikvollhallen slik at vi kan få en fullverdig matcharena med tribuner. Det er nærmest ufattelig at man ikke tok høyde for det da hallen ble bygget. Teleskoptribunene i Bærum Idrettspark er både enkle og geniale.

Noe å lære
Jeg stusset forøvrig en smule over at både Askers idrettssjef og Asker Idrettsråd glimret med fravær i går. Det virket faktisk som om jeg var den eneste fra Asker som fant det bryet verdt å ta turen over kommunegrensen, men så er da også dette noe jeg brenner for: Investering i fremtiden ved å legge til rette for aktivitet og trening for bredde og topp, og forebygging i et folkehelseperspektiv. Neste gang formannskapet i Asker skal på befaring for å se på idrettsanlegg trenger vi i det minste ikke å dra så langt. Jeg er ganske trygg på at vi har et og annet å lære av Bærum – og at vi bør våge å innrømme det.

Sjefen er fra Asker
Daglig leder for Bærum Idrettspark er Mikkel Røsok fra Asker, tidligere driftsleder for Risenga Idrettspark. Mikkel og hans stab har allerede fått mye og velfortjent skryt for en fantastisk serviceinnstilling og imøtekommenhet. Ikke nok med at vi henger etter på anleggsfronten, Bærum «rapper» også de beste folkene våre... Når det er sagt: Jeg forstår deg, Mikkel. Også her er det all grunn til å gratulere Bærum.


ÅPNINGSFEST: Her er jeg sammen med ordfører Lisbeth Hammer Krogh og daglig leder for Bærum Idrettspark, Mikkel Røsok. Alle var enige om at Bærum og hele regionen har fått et fantastisk anlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar